Vår bransch är nog mer än någon annan fylld av tekniska begrepp och termer. De kan ibland vara svåra att förstå. Vi skapat den här ordlistan eftersom vi strävar vi efter att göra vår kommunikation så tydlig och enkel som möjligt. Här förklarar vi vanliga termer och uttryck vi använder, på ett sätt som är lätt att förstå. Oavsett om du är nybörjare eller van inom området, hoppas vi att ordlistan kan vara en hjälp på vägen till bättre förståelse för vår verksamhet och våra tjänster.
Google Adwords ger dig möjlighet att annonsera i Googles sökresultat och i deras stora nätverk av anslutna webbplatser som visar s.k. display-annonser.
Annonsplats köps genom ett automatiskt auktions-förfarande. Vi kan hjälpa er att sätta upp annonser, budgetar och bud med stöd för automatisk budgivning genom att koppla ihop ert AdWords-konto med Google Analytics.
AJAX: Asynchronous JavaScript and XML kallas den metod som vanligtvis används för att göra partiella sidladdningar eller andra typer av uppdateringar.
Det möjliggör dels stora förbättringar för en webbplats interaktivitet men också en stor prestandaförbättring i och med att man inte behöver ladda om en hel sida varje gång man ska spara något.
AJAX är en viktig komponent i alla moderna webbapplikationer.
API är ett slags protokoll som används för att program, system och applikationer på ett enkelt sätt ska kunna prata med varandra, en slags tolk som kommunikationen går genom. Man kan beskriva ett API som ett strukturerat sätt att överföra data från ett ställe till ett annat.
På Bravomedia arbetar vi ofta med olika typer av integrationer och oftast är det rätt väg att gå att ta fram ett eget gränssnitt för detta – ett API som exponerar just det data som behövs och som även möjliggör att andra system kan skicka nytt data till våra lösningar.
Bravoadmin är vårt egenutvecklade CMS och e-handelsplattform. Även om plattformen inte längre är den som används i de flesta e-handelsprojekt vi utvecklat så står den utan tvekan för störst omsättning.
Bravoadmin består huvudsakligen av ett lättanvänt CMS för hantering av sidor, navigation, användare, produkt- och orders. Men även funktioner för mediehantering, nyhetsbrev och kundanpassade verktyg är viktiga delar av systemet.
För integration kommer lösningen med ett SOAP API som möjliggör en säker utväxling av data åt båda håll.
Under 2024 och 2025 kommer vi att avveckla Bravoadmin till förmån för flexiblare och modernare gränssnitt med större bredd.
Ett CDN är ett nätverk av servrar som hjälper till att leverera en webbplats statiska filer på ett så snabbt sätt som möjligt. Statiska filer är webbplatsens bilder, PDF-filer och andra dokument som inte skapas dynamiskt på själva webbservern.
En smart DNS – konfiguration gör att ett CDN alltid kan leverera dessa filer från en server som är så nära besökaren som möjligt. Detta leder både till att filerna skickas så snabbt som möjligt, men även att själva webbservern avlastas. De CDN vi använder har servrar på hela jordklotet, oftast hundra- eller tusentals.
Content Management System eller CMS som det förkortas är det system som används för att hantera innehållet på en hemsida. Det kan handla om texter, filmer, nyheter, bilder eller annat som laddas upp eller uppdateras genom ett användargränssnitt.
Detta system gör det enkelt för dig som kund att administrera din tjänst eller hemsida utan några tekniska kunskaper.
CMS kan vara tätt integrerat med webbplatsen i en så kallad monolitisk infrastruktur. De kan också vara separerade, ibland i helt olika miljöer, detta kallas headless.
Vi använder oss oftast av WordPress, som används av över 400 miljoner hemsidor globalt.
CRO (Conversion Rate Optimization) kan på svenska kallas för konverteringsoptimering. Det handlar helt enkelt om att förbättra din webbplats för att fler besökare ska genomföra önskade åtgärder, som att köpa en produkt, fylla i ett formulär eller prenumerera på ett nyhetsbrev. Eller att fler ska ta sig igenom din webbshops utcheckningsprocess.
Genom att analysera hur användarna beter sig på din webbplats och göra små justeringar, som att optimera designen eller förbättra innehållet, kan du öka konverteringsgraden – alltså andelen besökare som blir kunder. CRO hjälper dig att få ut mer av din webbtrafik och öka din försäljning.
Vi arbetar med såväl kvalitativt som kvantitativt data i vårt CRO-arbete som i sin tur kan leda till många olika typer av justeringar, så väl UX och UI som research och utveckling är arbetsmoment som händer ihop med CRO. Vi arbetar med verktyg som Google Analytics 4 och HotJar för mer kvantitativt data. Insikter ger resultat!
Med hjälp av Google Data Studio hjälper vi våra kunder visualisera nyckeltal från en mängd olika datakällor.
Problemet i dagens IT-miljö är inte bristen på information, snarare tvärtom. Med anpassade rapporter i Data Studio hjälper vi våra kunder att hålla koll på nyckeltal och utveckling som är väsentlig för företagets långsiktiga framgång.
Googles hela produktutbud, interna database, publika API:er och mycket annat kan användas för att ge er precis den informationen ni behöver.
Exempel på e-handelsöversikt i Google Data Studio
Från mars 2024 träder DMA i kraft, vilket syftar till att skapa en rättvisare och mer konkurrenskraftig digital marknad som värdesätter besökarens integritet.
En direkt följd av detta är Google’s lansering av Google Consent Mode v2, en uppdatering som ger webbplatsägare bättre verktyg för att hantera användarnas samtycken på ett sätt som överensstämmer med DMA.
DMA riktar sig främst mot stora digitala plattformar, men dess effekter kommer att kännas av alla företag.
Digital Markets Act (DMA) är en del av EU:s strategi för att adressera utmaningarna och möjligheterna i den digitala åldern. Genom att reglera de största aktörerna på marknaden, syftar DMA till att öka konkurrensen, förbättra innovation och skydda konsumenters rättigheter online.
Läs mer om hela vårt erbjudande och beställ här.
I korthet erbjuder Bravomedia hjälp för ditt företag att anpassa sig till DMA. Genom att implementera Google Tag Manager och Cookiebot, säkerställer vi att din webbplats hanterar användardata på ett sätt som är i linje med DMA, samtidigt som vi bibehåller en utmärkt användarupplevelse.
Drift innebär att kontinuerligt övervaka och underhålla en webbplats eller IT-system för att säkerställa att de fungerar smidigt. Det inkluderar allt från säkerhetsuppdateringar till prestandaoptimering och snabb felsökning vid problem.
Drift (även kallat hosting) av webbapplikationer är en viktig del av verksamheten, eftersom tillgänglighet och prestanda är avgörande när det gäller att göra såväl sökmotorer som besökare nöjda och få er verksamhet att växa.
Med en pålitlig driftpartner kan du känna dig trygg med att din webbplats alltid är uppe och presterar på topp.
Läs mer om vårt driftserbjudande med prestandagaranti.
Dynamics NAV är ett av landets mest använda ekonomi-system. Vi kallar det ibland lite slarvigt för Navision eftersom vi integrerat mot systemet så länge att det till och med hunnit byta namn i samband med att Microsoft köpte upp det norska företaget bakom produkten tidigt under 2000 – talet.
Tillsammans med Update AB har vi gjort stabila integrationer av kunddata, artiklar och orders mellan ekonomisystemet och e-handelssystem.
E-handel är ett brett begrepp som omfattar många olika aspekter av försäljning online.
Med våra skräddarsydda e-handelslösningar hjälper vi dig att skapa en optimerad och smidig plattform som inte bara säljer, utan också förbättrar kundupplevelsen. Vi använder plattformar som Pimcore och WooCommerce, som är kraftfulla och flexibla verktyg för att bygga skalbara lösningar, oavsett om du driver en liten eller stor verksamhet.
Med Product Information Management (PIM), som Pimcore, säkerställer vi att all produktinformation är samlad och uppdaterad. PIM-systemet gör det enkelt att hantera produktdata på ett ställe och sprida den över olika kanaler. Detta är särskilt viktigt för dig som har ett brett produktutbud och vill ge kunderna korrekt och relevant information i varje steg av köpresan.
För att säkerställa att din e-handel når sin fulla potential arbetar vi med CRO (Conversion Rate Optimization). Med hjälp av verktyg som Google Analytics analyserar vi besöksdata och kundbeteenden för att identifiera förbättringsområden som kan leda till högre konverteringar. Vi kan också integrera din e-handel med olika annonsnätverk och marknadsplatser som Google Ads, Facebook Ads och Google Shopping, så att du effektivt når din målgrupp där de befinner sig.
En viktig del av modern e-handel är att skapa smarta arbetsflöden genom automatisering. Vi integrerar lösningar med lager- och affärssystem. Vi kan också koppla samman din plattform med CRM-system och marknadsföringsverktyg, så att du kan följa upp kunder och automatisera kampanjer. Detta gör att du kan spara tid, öka engagemanget och få bättre kontroll över dina försäljningsinsatser.
Oavsett om du är ny inom e-handel eller redan har en etablerad webbshop kan vi hjälpa dig att skapa en framtidssäker lösning som växer i takt med ditt företag. Kontakta oss gärna!
Elastic Search är en Open Source – lösning för indexering av data. Den Lucene-baserade sökmotorn indexerar komplexa data strukturer och erbjuder flera olika gränssnitt och dataformat för uthämtning av datat.
I klartext innebär det här att vi kan bygga blixtsnabba lösningar för sökning, filtrering och sortering i alla webbapplikationer vi tillverkar.
Du kan läsa mer om plattformen på elastic.co
Tillgänglighet är inte bara en god affärspraxis, det är en rättighet. EU:s tillgänglighetsdirektiv ställer nya krav på webbplatser och mobila applikationer för att säkerställa att de är tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar. Upptäck hur Bravomedia kan leda din verksamhet mot full efterlevnad och ökad tillgänglighet.
Detta direktiv är en del av EU:s åtagande att skapa ett mer inkluderande samhälle. Genom att förbättra tillgängligheten på webbplatser och i mobila applikationer, öppnar vi upp digitala tjänster för alla användare, inklusive de med funktionsnedsättningar.
För att säkerställa att din webbplats är förberedd erbjuder vi en tjänst där vi genomlyser din webbplats för att identifiera eventuella brister i dess tillgänglighet. Vi presenterar sedan en konkret lista med åtgärder som behövs för att möta dessa nya krav. Det handlar ofta om justeringar av webbplatsens funktionalitet eller dess innehåll som krävs för att sidan ska kunna användas av verktyg, men även för att personer med varierande (färg-)seende ska kunna använda sidan.
Denna genomlysning erbjuds till priset av 5 900 SEK + moms.
Därefter har ni möjligheten att teckna ett abonnemang där detta följs upp månadsvis för 1 900 kronor per månad, eller mer sällan för 3 900 kr per tillfälle för att säkerställa att ni fortsätter arbeta med er webbplats tillgänglighet.
I olika typer av utvecklingsarbete på webben så pratar man ofta om frontend och backend development. Just frontend handlar om hur sidan är uppbyggd och ser ut för slutanvändaren i sin webbläsare. Det handlar om att översätta en design till en faktiskt hemsida eller produkt.
Här ser man till att allt ligger på sin plats och ser korrekt ut och att det går att navigera på sidan. Man gör även anpassningar för att hemsidan ska funka optimalt på olika enheter som desktop, tablets och mobiltelefoner.
Det är i frontend som man lägger grunden för ett bra SEO-värde.
Fullstack innebär att man arbetar med både frontend– och backendutveckling. Det gör att man har full kontroll över alla delar i en webbapplikation.
Även om man är fullstackutvecklare så lutar man oftast lite åt det ena eller andra hållet. När våra utvecklare samarbetar i projekt så brukar det oftast vara rimligt att dela upp arbetet i just backend och frontend.
På Bravomedia jobbar vi oftast med PHP i backend. I frontend så använder vi tekniker som HTML, CSS, SASS, Javascript, React m.m.
GIT är ett decentraliserat versionshanteringssystem. Det används för att deltagare i ett utvecklingsprojekt ska kunna se och spåra ändringar som genomförts i projektet, samt samarbeta med andra i olika s.k. branches som används för att skapa isolerade versioner för utveckling och testning av ny funktionalitet och design.
Branches kan sedan slås ihop för att skapa en slutgiltig version som kan testas och lanseras.
Med GIT är det väldigt enkelt att se vad som ändrats i kod, när det gjordes och av vem. Det är dessutom ett viktigt verktyg för att säkerställa att alla ändrade filer kan skickas till test- och produtkionsservrar.
Läs mer om GIT hos Wikipedia.
Google Analytics är det analys-verktyg vi föredrar för spårning av all webbaktivitet, som sidtrafik, kampanjer och konverteringar.
Verktyget är gratis men innebär naturligtvis att Google får lov att bädda in ett script på webbplatsen som samlar in datat som behövs. Det hela göra anonymt men omfattas av GDPR och är något som man som webbplatsägare bör informera om.
Med hjälp av Analytics får ni full kontroll på vad som sker på webbplatsen just och en möjlighet att se trender. Det gör det till ett viktigt hjälpmedel när det gäller förändring och förbättring av webbplatsens struktur, information och funktion.
Särskilt i kombination med sökmotoroptimering och e-handel erbjuder Analytics stora möjligheter att identifiera oväntade avhopp från webbplatsen, något som man typiskt vill undvika på diverse landsnings- och kampanjsidor och i en e-handels checkout.
OBS! Från och med den första juli 2023 måste man ha gått över till Google Analytics 4 för att fortsätta samla in statistik för sin webbplats. Kontakta oss snarast om ni inte redan förberett för detta.
Google Marketing Platform är ett samlingsnamn för Googles alla tjänster för analys och optimering av webbplatser. I den här plattformen har vi alla verktyg vi behöver för att kunna säkerställa att din webbplats levererar bättre och bättre ju mer data vi samlar in.
Ett Headless CMS är ett CMS som separerar innehåll från presentation. Detta är ett koncept som tagit fart från mitten av 2010 – talet i samband med att s.k. OmniChannel – hantering blivit allt mer populärt.
Man vill helt enkelt kunna administrera innehåll på en och samma plats oavsett kanalen där detta kommer att publiceras. Webbsidor, TV-skärmar och trycksaker ska alla kunna användas för publicering på rätt sätt. Som administratör ska man inte behöva känna till skillnaden.
Några Headless CMS som vi arbetar med är Cockpit, Storyblok och Sanity.
HotJar är ett verktyg som hjälper dig att förstå hur besökare interagerar med din webbplats genom att visa klick, musrörelser och scrollmönster med värmekartor och inspelningar. Det ger också möjligheten att samla in feedback direkt från användarna via enkäter och frågeformulär. I vårt UX– och CRO-arbete använder vi HotJar för att få insikt i användarbeteenden och identifiera förbättringsmöjligheter, vilket hjälper oss att skapa en bättre användarupplevelse och öka konverteringar.
HTML är grunden i det mesta vi gör. I stort sett alla applikationer vi gör använder sig av HTML som huvudsakligt språk för strukturering av innehåll. Språket har varit den viktigaste byggstenen på WWW sedan 90-talet och befinner sig nu i version 5.
För en mer komplett bild av HTML och dess historik, kolla in Wikipedia.
Informationsarkitektur inom webbutveckling syftar på att göra all information på sidan lättillgänglig, åtkomlig och att den gör nytta. Information på en hemsida finns i många olika former och kräver därför olika tillvägagångssätt. Men ett exempel kan vara att man Har problem med många sidor och kategorier för dessa. Då strukturerar man upp alla sidor som måste vara med och grupperar sedan dessa logiskt för att göra navigationen mer lättnavigerad. Kanske är det även sidor som kan slås ihop eller till och med tas bort för att öka nyttan och tillgängligheten?
Vill du också göra din hemsida mer strukturerad, lättillgänglig och tydlig?
Kontakta oss så pratar vi mer!
JavaScript är ett programspråk som används i frontend. Med javascript kan man läsa, manipulera och skriva till det HTML-dokument som webbläsaren för tillfället presenterar på skärmen.
Till exempel kan man validera innehållet i formulärfält, visa och dölja innehåll eller skapa olika typer av animationer. Man kan också läsa in data efterhand med en teknik som kallas AJAX.
Det finns en mängs olika Javascript-bibliotek, vi använder oss mestadels av React och TypeScript.
Det är lite av våran specialitet att bygga konfiguratorer. En väl genomtänkt konfigurator guidar kunden rätt till den bästa tänkbara lösningen baserat på dess behov.
Olika typer av ritverktyg, externa API:er och liknande är vanliga beståndsdelar i våra konfiguratorer och med hjälp av en genomtänkt användarupplevelse så ger resultatet ofta häpnadsväckande bra avkastning. Vem kunde tro att det kunde vara så lönsamt att se till att kunden inte beställer vare sig mer eller mindre än det den behöver?
För oss handlar konvertering om data. Ett definierat mätbart mål för en applikation eller funktion gör att vi kan mäta i hur stor grad målet uppfylls.
Konvertering kan handla om något så enkelt som försäljning i antal eller kronor, eller antal klick på företagets telefonnummer eller epost-adress.
Det kan även handla om att attrahera till läsning, att få besökaren att stanna kvar och ta del av så mycket information som möjligt, att ladda ner en teknisk beskrivning eller se en video.
Vi kan mäta allt och för oss är det viktigt att våra lösningar konverterar i så stor utsträckning som möjligt! Det är värdefullt för våra kunder, och för oss.
Google Maps är en samling API-er och tjänster från Google som används för att visa och interagera med kartor på olika sätt. Det kan handla om att visa utvalda platser på en karta, att interaktivt välja en position på en karta eller att konvertera en adress till koordinater m.m.
Vi använder Google Maps i många av våra lösningar eftersom det erbjuder ett lättanvänt och informativt gränssnitt till allt som har med geografisk position att göra.
På en hemsida så kan man ibland använda sig av moduler för att bygga upp delar av eller hela sidor. En modul kan innehålla många saker men det dom har gemensamt är att det är en typ av behållare för att ladda upp innehåll. Det som är bra med moduler gentemot att ladda upp detta innehåll på annat sätt i sitt CMS är att moduler är skapade med ett särskild design och ordning på innehåll inuti. Detta gör att det är lättare att ladda upp nytt innehåll eller till exempel göra nya landningssidor då design och beteende för mycket som ska vara med har färdiga mallar. Ett exempel på en modul skulle kunna vara ett bildspel. Där ska man såklart kunna ladda upp en bild men kanske även en rubrik och en knapp. Bildspelsmodulen gör då att allt innehåll placeras på ett snyggt sätt på hemsidan och fungerar som det är tänkt. Moduler används med fördel på sidor som är byggda i React. Vill du veta mer om modulbaserade sidor eller något annat? Kontakta oss så bokar vi in ett möte.
Hur mycket kostar det att bygga ett nytt hus kanske man undrar? Det beror såklart på en mängd olika faktorer. Hur stort ska huset vara? Hur värmer ni upp huset? Kanske ska det finnas en veranda? Finns det något särskilt att tänka på med den tomt ni köpt?
Likadant är det med ett webbprojekt. Vi kan ofta ge er ett ganska grovt estimat på en lösning med en enklare beskrivning men för att få ett så pricksäkert förslag som möjligt så rekommenderar vi att ta fram en detaljerad kravspecifikation. Känns detta ovant eller känner ni för att bolla några tankar med oss så är ni mer än välkomna att kontakta oss så bokar vi in oss på en kopp kaffe.
Programvara med öppen källkod är datorprogramvara som släpps under en licens där upphovsrättsinnehavaren ger användarna rätten att använda, studera, ändra och distribuera programvaran och dess källkod till alla och för alla ändamål. Programvara med öppen källkod kan utvecklas på ett gemensamt offentligt sätt.
Bravomedia använder sig av och deltar i ett flertal Open Source – projekt.
Optimering är en process. Ofta går denna process hand i hand med begreppet konvertering eftersom vi vill arbeta med en mätbar förbättring.
Men optimering kan även handla om att driva trafik genom att förbättra en webbplats prestanda eller sökbarhet. Detta är viktiga delar i ett framgångsrikt SEO-arbete.
I vårt långsiktiga samarbete med våra kunder så är optimering av alla processer ständigt på bordet, och en nyckel till framgång.
För större kunder med mycket trafik så är Google Optimize ett verktyg vi gärna använder.
Optimize möjliggör olika typer av UX-analyser på webbplatser i produktion för att testa olika scenarion och se hur de presterar med avseende på utvalda nyckeltal. Detta kallas populärt för A/B-analyser.
Med hjälp av det lättanvända gränssnittet i Optimize kan vi eller våra kunder sätta upp tester som körs under en begränsad tidsperiod och sedan välja den lösning faktiskt funkar bäst.
För även om vi är experter så är det först ni vi ser hur besökarna beter sig som vi verkligen kan fatta informerade beslut.
Pagespeed blir översatt på svenska inläsningshastighet. Det handlar alltså om hur snabbt sidorna på din hemsida kan laddas och visas av webbläsaren.
Flera olika faktorer spelar in i hur fort din sida laddas. Det beror bland annat på hur mycket och hur stora bilder och filmer som ska laddas in. Att sidan är kodad på ett optimalt sätt har också en stor betydelse.
Vill du snabba på din hemsida eller tjänst. Hör av dig till oss!
PHP är vårt huvudsakliga programspråk för backend-utveckling. Vi har jobbat med PHP så länge att vi följt med dess utveckling från version fem till nuvarande version åtta.
PHP ger oss möjlighet att skapa dynamiska webbapplikationer med innehåll lagrat i databaser och API-er. Det ger oss möjlighet att hantera formulär, integrera med andra system och mycket annat.
Många av de mest använda systemen på WWW idag är byggda i PHP, bl.a. WordPress och vår egen plattform Bravoadmin.
Du kan läsa mer om PHP på Wikipedia
PIM är förkortningen av engelskans “Product information management” (Produktinformationshantering). Det handlar alltså om ett system för att hantera stora mängder produkter och olika variationer av dessa i bland annat webbshoppar.
Fördelarna med PIM mot att hantera sina produkter genom ett CRM är just att det är anpassat för att hantera en stor mängd data och olika produktvariationer. Variationer kan vara t.ex. storlekar, färger mm. Data kan vara allt från informationstexter, dimensioner, artikelnummer, ingredienser, material och mycket mer. Kanske har produkterna även relationer mellan varandra som t.ex. reservdelar eller tillbehör. Kanske vill man även kunna ha tillfälliga kampanjer på en viss produktkategori.
Då detta blir mycket att hantera manuellt per produkt eller kategori kan man snart börja förstå fördelarna med ett PIM-system.
Pimcore är en produkt som används för PIM – Product Information Management. Det handlar kort och gott om att hantera produktdata på ett strukturerat sätt, med etablerade arbetsflöden.
Pimcore är ett webbaserat verktyg byggt på plattformen Symfony. Det är Open Source vilket innebär att källkoden är helt öppen och det i sin tur gör det lätt att se hur lösningen fungerar och att själv delta med förbättringar och nya funktioner.
Ett stort antal s.k. bundles som utökar plattformen med ny funktonalitet finns i såväl gratis som betalversioner.
PWA står för progressive web app (Progressiv webbapp). Detta är en webblösning som är byggd som en hemsida men med en känsla och funktionalitet av en riktig app.
Med ett par justeringar och tillägg kan du förvandla nästan vilken webbplats som helst till en PWA. Det betyder att du kan bygga det ganska snabbt om man jämför med en vanlig app som vanligtvis är ganska svår att utveckla. Dessutom kan man få alla funktioner som man förväntar sig av en vanlig app såsom push-meddelanden, offline-support och mycket mer. ÄR du intresserad PWA-lösningar eller vill veta mer? Kontakta oss så bokar vi in ett möte.
React är en vidareutveckling av Javascript för frontendutveckling. Det utvecklas och underhålls av Facebook, men är tillgängligt för alla att använda sig av.
Fördelarna med en hemsida byggd på React är flertaliga. Men bland dom främsta kan nämnas snabbare sidladdningar (vilket resulterar i bättre SEO-värde) och att man får en mer framtidssäkrad lösning med modern teknologi.
Vill du veta mer eller är intresserad av att bygga en lösning i React med oss?
Hör av dig så pratar vi vidare!
Responsiv design innebär att alla våra lösningar automatiskt anpassar sig efter olika skärmstorlekar och enheter, såsom mobiler, surfplattor och datorer. I en tid där användare besöker webbplatser från en mängd olika enheter och applikationer är det avgörande att webbplatsen fungerar sömlöst överallt. Alla webbapplikationer vi utvecklar idag är fullt responsiva för att ge användarna en optimal upplevelse, oavsett vilken enhet de använder.
Säkerhet inom webbutveckling handlar om att skydda webbplatser och användardata från hot som hackare, virus och andra intrång. Genom att implementera säkerhetsåtgärder som SSL-certifikat, stark autentisering och regelbundna säkerhetsuppdateringar kan vi minimera risken för cyberattacker och dataläckor. Bra säkerhet stärker både användarens förtroende och företagets trovärdighet.
SASS är en förkortning för Syntactically Awesome Style Sheets. Det är en viktig komponent i vårt arbete med CSS. SASS är ett slags scriptspråk som låter oss definiera olika typer av klasser som kan appliceras på en mängd olika typer av objekt i HTML – dokumentmodellen.
Det innebär att vi kan få en massa CSS genererat åt oss som någon stackars utvecklare annars hade fått sitta och mata in för hand. Tack SASS för att du gör våra utvecklares arbete roligare.
Google Search Console ger dig full kontroll över hur Googles sökmotorer betraktar och hanterar din webbplats.
Du kan lägga upp sitemaps, välja att plocka bort specifika webbadresser ur Googles sökindex samt se vad som faktiskt ingår i detta index.
Du kan även se när Google senast besökte din webbplats för att indexera webbplatsen och mycket annat.
De allra flesta hemsidor som finns på internet “indexeras” eller katalogiseras av Google och andra motorer för att göra alla sidor och dess innehåll sökbart och lätt
att hitta. I och med att alla sidor oftast inte får plats på en sida med sökresultat så behöver sökmotorerna ranka alla resultat på något sätt. Här kommer SEO in i bilden.
SEO är en förkortning av engelskans “Search engine optimization” eller sökmotoroptimering på svenska. Det innebär alltså att man vidtar vissa åtgärder när man kodar hemsidan i frontend och vad man fyller hemsidan med för innehåll.
Då den exakta processen för hur rankingen går till för dom olika sökmotorerna är hemlig (för att inte kunna missbrukas) så finns det ändå många bra riktlinjer från till exempel Google på hur man placerar sig högre upp bland sökresultaten.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med SEO? Kontakta oss så berättar vi mer.
En server är den dator eller enhet som hanterar och levererar data till webbplatser och applikationer. Genom att använda kraftfulla och korrekt konfigurerade servrar, ofta i molnet, kan vi säkerställa att webbplatsen är snabb och tillgänglig dygnet runt.
En server kan vara en fysisk dator, men det kan även vara en del av en större plattform, ett nätverk av datorer, som gör att servern fungerar som en isolerad enhet men ändå kan justeras när det gäller den kapacitet i form ac processor, minne och hårddisk m.m. som används.
Vi hjälper dig att välja rätt serverlösning för dina behov, från dedikerade servrar till molntjänster. Med vår prestandabaserade driftslösning ser vi dessutom till att serverns kapacitet skalas automatiskt beroende på det aktuella behovet.
I ett webbprojekt är det sällan en bra ide att gå direkt från utveckling till lansering. Man behöver ofta testa olika lösningar eller system noggrant innan man anser att de är helt färdiga och fungerar som man har tänkt. För detta använder man en så kallad stagingmiljö. Det är enkelt beskrivet en demoversion av projektet på en faktisk server men som är dold för besökare. Denna version används för att testa nya funktioner, system mm. Här har vi även möjlighet att bjuda in kunden att se projektet i sin nuvarande status och i vissa fall även vara med och testa viss funktionalitet. När allt är testat, klart och godkänt av kund så publiceras projektet “på riktigt” (live) på antingen en befintlig lösning eller kanske en helt ny.
Vi lämnar aldrig våra kunder i sticket. Du har möjlighet att få löpande användarsupport och kontinuerlig uppdatering av dina lösningar.
Vi erbjuder två typer av avtal: support- och serviceavtal. Supportavtal ger tillgång till hjälp med administration och frågor kring hur man använder de lösningar vi har utvecklat. Serviceavtal täcker löpande underhåll, där vi ser till att din webbapplikation hålls uppdaterad med säkerhetsuppdateringar och förbättringar i funktionalitet, så att du alltid har en säker och effektiv lösning.
Kontakta oss gärna för mer information.
Google Tag Manager är ett smidigt verktyg som ger utvalda användare möjlighet att styra exekvering av script i en webbapplikation.
GTM används typiskt för att lägga till olika typer av spårnings-script och pixlar, men i princip är det bara fantasin som sätter gränser. I och med att man kan lyssna på en mängd olika händelser på webbplatsen och exekvera funktioner som en följd av dessa händelser så kan man skapa det mesta.
Taga Manager är också ett utmärkt verktyg för att ge en SEO- eller marknadsföringsbyrå tillgång till sidans spårnings-implementering utan att riskera att de påverkar kod som inte har med deras arbete att göra.
Om UX-design handlar om att göra interaktionen mellan produkt och användare så enkel och smärtfri som möjligt så handlar UI-design istället om hur produkten eller tjänsten kommer att uppfattas rent visuellt.
Här pratar vi om val av typsnitt, färg, utformning av grafiska element, ikoner och textformatering bland annat. Här är det viktigt att jobba konsekvent och genomtänkt för att dels leda besökaren rätt och dessutom ge ett professionellt och tydligt intryck som speglar ditt företag på rätt sätt.
När man pratar om UX-design så handlar det om att möjliggöra en smidig interaktion mellan produkt och användare. Här planerar och utformas själva strukturen på det gränssnitt som användaren möts av med er målsättning i baktanke. Hur enkelt är det att i exempelvis en webshop hitta den senaste kampanjen, ta sig vidare till produkten och sedan lägga den i kassan? Hur ser menyn ut? Om det finns många alternativ och valmöjligheter kanske ett smart sökfält är att föredra?
Ofta är slutanvändaren någon ur företagets målgrupp och då är det viktigt att ta hänsyn till hur denna målgrupp vill använda din tjänst eller produkt för att underlätta och i sin tur öka konvertering. Utöver detta så finns det många riktlinjer eller regler inom UX som ligger till grund för bra användbarhet i alla projekt vi gör.
Allt detta arbete leder sedan till en grov skiss där vi och ni kan testa själva flödet och se till så att allt det viktigaste finns lättillgängligt och att ni har optimala förutsättningar att få en väl fungerande produkt eller tjänst som
verkligen konverterar.
När man väl har en fungerande UX-design så brukar man gå vidare med att lägga till färg och form i en UI-design.
Många har svårt att förstå värdet av UX-design och även om vi tycker att vi är bra på att förklara det så är allt så vackert sammanfattat i nedanstående engelskspråkiga Youtube-video
WooCommerce är ett e-handelstillägg för WordPress. När vi bygger e-handelslösningar för små och medelstora företag så är WooCommerce verktyget vi brukar rekommendera.
Med ett stort antal tillägg och leverantörer för betalsätt och andra e-handelsutökningar så erbjuder WooCommerce ganska mycket bang for the buck – ofta är utmaningen snarare att hitta rätt tillägg ur ett mer långsiktigt perspektiv än att hitta det som bara löser uppgiften för tillfället.
Läs mer om WooCommerce på deras webbplats.
För att du som ägare till din hemsida enkelt ska kunna underhålla och uppdatera den med nya texter, produkter, bilder och filmer så använder vi oss ofta av en plattform, ett publiceringssystem (CMS) som heter WordPress. Det är som en slags kommandocentral för din hemsida och finns där för att du inte ska behöva lära dig att koda för att kunna sköta innehållshanteringen på din egna sida.
WordPress har många fördelar. Det har funnits ända sedan 2003 och har blivit världens mest använda och omtyckta CMS. Det har varit och är fortfarande helt gratis att hämta hem och använda och har, på grund av dess popularitet, en brett utbud av support från privatpersoner och företag på olika forum och det finns även dedikerade utbildningar.
Vi på Bravomedia erbjuder konsultation och utbildning när vi tar fram en ny WordPress-baserad hemsida. Hör av dig till oss för mer information!